فروشگاه دخترانه

 
 
نكاتي براي نوشتن رزومه
|

نكاتي براي نوشتن رزومه

مجموعه: متفرقه


يادگيري نحوه نوشتن رزومه يكي از مهارت‌هايي است كه امروزه به ما در پيدا كردن يك شغل خوب كمك مي‌كند. رزومه‌اي خوب و جامع است كه با وجود رعايت اختصار بتواند اطلاعات مثبت و مفيدي از ما به كارفرما ارائه دهد. با ما همراه باشيد تا بخش هاي مختلف يك رزومه خوب را بشناسيد.

 

در اين مقاله به معرفي بخش هاي مختلف يك رزومه و ترتيب آن ها مي پردازيم. البته براي نوشتن رزومه يك روش واحد وجود ندارد و شما ممكن است در رزومه هاي مختلف، بخش هاي متفاوتي ببينيد. در اينجا ما نحوه نوشتن رزومه و اصلي ترين بخش هايي كه هر رزومه اي بايد داشته باشد را براي شما توضيح مي دهيم.

 

رزومه چيست؟

همانطور كه شما براي شناسناندن خود به شناسنامه و كارت ملي نياز داريد، يا براي سفر‌هاي خارجي و انجام كار اداري در كشور‌هاي ديگر نياز به پاسپورت داريد، رزومه يا CV هم مدرك شناسايي شما در بازار كار است. در رزومه خلاصه‌اي از مشخصات فردي، سوابق كاري، تحصيلات، مهارت‌ها و حتي علايق نوشته مي‌شود. رزومه معمولا هنگام استخدام فرد به كار مي‌آيد و مي‌تواند مشخصات كلي فرد را خيلي خلاصه تقديم به كارفرما كند. معمولا سعي مي شود اين خلاصه بيشتر از ۲ صفحه نشود.

 

خلاصه بودن رزومه بسيار مهم است، چون فقط شما نيستيد كه براي يك كار درخواست استخدام مي دهيد. كارفرماي شما يا مسئول استخدام وقت محدودي براي بررسي رزومه شما دارد. پس هر چقدر هم كه مدارك تحصيلي و علمي مختلف و سوابق چندين ساله داشته باشيد بايد بتوانيد آن را در همين ۲ صفحه اعلام كنيد.

نحوه نوشتن رزومه

شما بايد رزومه تان را به چند بخش كلي تقسيم كنيد تا تبديل به يك انشاي كسل كننده نشود. از طرفي اين به كارفرما كمك مي كند اگر موقع مطالعه رزومه تان بخش خاصي مدنظرش است آن را براحتي پيدا كند. اين بخش ها مي تواند بسته به خصوصيات فرد يا شغل درخواستي متفاوت باشد، اما رزومه ها معمولا از بخش هاي زير تشكيل شده اند:

 

ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ ﺷﺨﺼﯽ

ﺗﺤﺼﻴﻼﺕ ﻭ ﺳﻮﺍﺑﻖ ﮐﺎﺭﯼ

ﻣﻘﺎﻻﺕ ﻭ ﻣﻄﺎﻟﺐ ﻣﻨﺘﺸﺮ ﺷﺪﻩ

ﻣﻬﺎﺭت ﻫﺎ

ﺯﺑﺎن ﻫﺎﯼ ﺧﺎﺭﺟﯽ

ﻋﻼﻗه ﻣﻨﺪي ﻫﺎ

 

نكته بعدي اينست كه بايد رزومه‌تان را تايپ كرده باشيد. در دنياي امروز رزومه‌اي كه دستي نوشته شده باشد چندان مقبول نيست. مگر اينكه خود كارفرما يك فرم استخدام در اختيار شما قرار دهد و بخواهد آن را با مشخصات خود پر كنيد. معمول‌ترين نرم‌افزار براي تايپ رزومه نرم‌افزار Word است كه البته براي نوشتن رزومه قالب‌هايي هم دارد (هرچند به زبان انگليسي هستند). پس براي شروع عناوين بالا را با يك فونت رايج بصورت Bold تايپ كنيد (مثلا فونت Tahoma براي رزومه‌هاي فارسي و فونت Times New Roman براي رزومه‌هاي انگليسي). اندازه فونت را هم به شكلي تنظيم كنيد كه در عين حال كه رزومه‌تان بيشتر از ۲ صفحه نشود، خوانا باشد. البته اندازه فونت متناسب با نوع فونتي كه انتخاب مي‌كنيد متفاوت است، ولي معمولا فونت ۱۲ مناسب است. حتي‌الامكان از رنگارنگ كردن نوشته‌هايتان خودداري كنيد و اگر مي‌خواهيد نكته‌اي را مهم جلوه دهيد بهتر است به جاي Bold كردن آن، بين دو گيومه «» قرارش دهيد.

درصورتيكه قرار است رزومه خود را پست كنيد، آن را در كاغذ A۴ با كيفيت پرينت بگيريد و در پاكتي هم سايز خودش بگذاريد تا مجبور نباشيد آن را تا كنيد. اگر آن را ايميل مي‌كنيد بهتر است به شكل PDF ارسالش كنيد تا از در هم ريختن ساختار و فونت رزومه جلوگيري كرده باشيد. مگر اينكه كارفرما خودش فرمت ديگري را ترجيح دهد. نام فايل را اسم و فاميل خودتان بگذاريد تا براحتي از ميان نام ديگران قابل پيدا كردن باشد.

 

ﺳﻌﯽ ﮐﻨﻴﺪ ﺑﻴﻦ ﻫﺮ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻭ ﺯﻳﺮﻣﺠﻤﻮﻋﻪ‌ﻫﺎيش ﻓﺎﺻﻠﻪ ﮐﺎﻓﯽ ﺑﺪﻫﻴﺪ تا ﺧﻮﺍﻧﺪنشان ﺭﺍﺣت ﺗﺮ ﺑﺎﺷﺪ. ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﻓﻬﺮﺳﺖ ﻧﻮﻳﺴﯽ، ﺯﻳﺮﻋﻨﻮﺍﻥ‌ﻫﺎ ﻭ ﻟﻴﺴﺖﻫﺎﯼ ﻧﺸﺎﻧﻪﺩﺍﺭ ﻳﺎ ﺑﻮﻟﺖ ﭘﻮﻳﻨﺘﺰ (Bullet points) ﺑﺮﺍﯼ ﻧﻮﺷﺘﻦ ﺳﻮﺍﺑﻖ ﮐﺎﺭﯼ، ﺗﺤﺼﻴﻠﯽ ﻭ ﻣﻬﺎﺭﺕ‌ﻫﺎ ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﺭﺍﻩ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﺭﺍﺋﻪ ﺟﺪﺍﮔﺎﻧﻪ ﻣﻄﺎﻟﺐ ﺍﺳﺖ.

 

نحوه نوشتن بخش هاي مختلف رزومه

بخش اطلاعات شخصي

اين بخش جز جدانشدني هر رزومه‌اي است و بهتر است در آن اطلاعات زير قيد گردد:

ﻧﺎﻡ ﻭ ﻧﺎﻡ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﮔﯽ: بجاي نوشتن كلمه «رزومه» در اولين خط نام و نام خانوادگي‌تان را بنويسيد.

 

ﺗﺎﺭﻳﺦ ﺗﻮﻟﺪ: تاريخ تولد را بصورت سال و ماه و روز بنويسيد.

ﺷﻤﺎﺭﻩ ﺗﻠﻔﻦ ﺛﺎﺑﺖ: شماره‌اي كه كاملا در دسترس شماست و مي‌توانيد از طريق آن با كارفرما در تماس باشيد.

ﺗﻠﻔﻦ ﻫﻤﺮﺍﻩ: شماره‌اي كه براي تماش با شما همواره در دسترس است.

 

ﺍﻳﻤﻴﻞ: آدرس ايميلي كه ايميلش را چك مي‌كنيد. بهتر است براي اين كار يك آدرس ايميل با نام و نام خانوادگي‌تان داشته باشيد و از نوشتن اسامي فانتزي و مجازي خودداري كنيد.

ﻭﺏ‌ﺳﺎﻳﺖ ﺷﺨﺼﯽ: ﺍﮔﺮ ﻭﺏ ﺳﺎﻳﺖ ﺷﺨﺼﯽ، ﻭﺑﻼﮒ ﻳﺎ ﻓﻮﺗﻮﺑﻼﮔﯽ ﺩﺍﺭﻳﺪ ﮐﻪ ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﺣﺮﻓﻪ ﺍﯼ ﻣﯽ‌ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺑﻪ ﻣﻌﺮﻓﯽ ﺑﻬﺘﺮ ﺷﻤﺎ ﮐﻤﮏ ﮐﻨﺪ، ﺣﺘﻤﺎ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻫﻤﻴﻦ ﺑﺨﺶ ﺫﮐﺮ ﮐﻨﻴﺪ.

 

در اين قسمت اطلاعات شخصي ديگري مانند وضعيت تاهل، مليت يا وضعيت خدمت سربازي را هم مي توان نوشت يا عكس پرسنلي نيز قرار داد. البته اين كار اختياري است و به درخواست كارفرما صورت مي گيرد.

بخش تحصيلات

اگر هنوز هيچ سابقه كاري نداريد بهتر است بعد از بخش اطلاعات شخصي به سراغ بخش تحصيلات برويد. اما اگر سابقه كار پرباري داريد، مي توانيد بعد از تكميل اطلاعات شخصي تان به سابقه كاري تان بپردازيد.

 

در اين بخش سوابق تحصيلي خود را به اين صورت وارد كنيد كه اول تازه ترين مدرك خود را بنويسيد و همينطور به ترتيب به عقب برويد. مثلا اگر آخرين مدرك شما فوق ليسانس حسابداري است اول آن را مي نويسيد سپس مدرك ليسانس و در آخر پيش دانشگاهي و دبيرستان را ذكر مي كنيد و نيازي به گفتن مدرك راهنمايي و دبستان نيست. هر مقطع را به اين شكل بنويسيد كه اول مدرك و نام كامل رشته دانشگاهي، سپس نام دانشگاه يا موسسه آموزشي و در آخر محل تحصيل و بازه زماني تحصيل را ذكر كنيد. اگر بازه زماني را مايل نيستيد بنويسيد حداقل سال فارق‌التحصيل شدنتان را بنويسيد. براي مثال:

 

كارشناسي ارشد حسابداري، دانشگاه شهيد چمران، اهواز، ۱۳۹۰ – ۱۳۹۲

 

اگر كارفرما معدل يا جزييات ديگري مانند موضوع پايان نامه تان را هم درخواست كرده آن را در اين قسمت ذكر كنيد. در مورد ريز نمراتتان نگران نباشيد، چون معمولا اگر آن را بخواهند، جداگانه درخواستش مي كنند و مسلما نيازي به ذكر كردن آن در رزومه نيست! اصل مدركتان را هم ممكن است جداگانه درخواست كنند.

بخش سوابق كاري

اين بخش مهمترين بخش رزومه تان است كه كارفرما با دقت مرور مي كند. در اين بخش هم اول تازه ترين سابقه كاري‌تان نوشته مي‌شود و به همين ترتيب به عقب مي‌رويد. اگر سوابق كاري رنگارنگي داريد مهمترين آن‌ها مخصوصا آن‌هايي كه فكر مي‌كنيد در استخدام شدنتان موثر است را ذكر كنيد. درمورد زمانش هم سعي كنيد سوابق كاري‌تان در ۱۰ – ۱۵ سال اخير را ذكر كنيد و از آن عقب‌تر نرويد. مگر اينكه يك نكته درخشان و مرتبط كه در استخدام شدنتان موثر باشد وجود داشته باشد.

 

در نحوه نوشتن رزومه در اين بخش، ابتدا رتبه، سپس نام سازمان و در آخر تاريخ شروع و خاتمه كار را بنويسيد. براي تاريخ فقط ماه و سال كافي است. سپس توضيح مختصري درمورد جايگاه شغلي تان در آن زمان بدهيد. مخصوصا اگر در پروژه، مسابقه يا جشنواره‌ اي شركت داشته ايد يا افتخاراتي داريد. البته اين كار بايد با كسب اجازه از سازمان قبلي صورت بگيرد، چون ممكن است پروژه اي كه مي خواهيد ذكر كنيد محرمانه باشد. ﺗﻮﺿﻴﺢ ﺑﺪﻫﻴﺪ ﮐﻪ ﻣﺜﻼ ﻭﻗﺘﯽ ﺩﺭ ﭘﺮﻭﮊﻩ «ﺍﻳﮑﺲ» ﻣﺪﻳﺮ ﭘﺮﻭﮊﻩ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻧﻮﻳﺴﯽ ﺑﻮﺩه ﺍﻳﺪ، ﭼﻪ ﻭﻇﺎﻳﻔﯽ ﺩﺍﺷﺘﻴﺪ، ﭼﻨﺪ ﻧﻔﺮ ﺯﻳﺮ ﺩﺳﺖ ﺷﻤﺎ ﻳﺎ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺷﻤﺎ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﭘﺮﻭﮊﻩ ﮐﺎﺭ ﻣﯽ ﮐﺮﺩه ﺍﻧﺪ. فراموش نكنيد كه چيزي از نكات منفي نگوييد. مثلا اگر از كاري به علت مشاجره با كارفرما استعفا داده‌ايد يا اخراج شده‌ايد لازم نيست در اين باره چيزي بگوييد. در عوض تا مي توانيد از لغات مثبت و صفات مناسب استفاده كنيد.

اگر سابقه كار نداريد روي سابقه تحصيلي‌تان مانور بدهيد. شما مي‌توانيد در اين بخش فعاليت‌هاي زمان دانشجويي، كار‌هاي داوطلبانه يا نيمه وقت را هم ذكر كنيد. اما اگر اين سوابق با شغلي كه برايش درخواست داده‌ايد نامرتبط بنظر مي‌رسند در رزومه‌تان پيش از بخش علاقه‌مندي‌ها بخشي به نام «سوابق كاري غير مرتبط» يا «ساير تجربيات» درست كنيد و اين ها را در آن بخش ذكر كنيد.

 

بخش مقالات و مطالب منتشر شده

اين بخش بيشتر در رزومه‌ هاي علمي و آكادميك ديده مي‌شود و براي كساني كه براي تحصيلات تكميلي يا ﺍﺳﺘﺨﺪﺍﻡ ﺩﺭ ﻫﻴﺌﺖﻫﺎﯼ ﻋﻠﻤﯽ ﻭ ﺷﻐﻞ ﻫﺎﯼ ﺁﮐﺎﺩﻣﻴﮏ ﺩﺭﺧﻮﺍﺳﺖ ﻣﯽ ﺩﻫﻨﺪ ﻣﺪﻧﻈﺮ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﯽﮔﻴﺮﺩ. ﭘﮋﻭﻫﺶﻫﺎ ﻭ ﻣﻄﺎﻟﺐ ﻣﻨﺘﺸﺮ ﺷﺪﻩﺍﯼ ﺭﺍ ﭼﻪ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﻓﺮﺩﯼ ﻳﺎ ﮔﺮﻭﻫﯽ ﻧﻮﺷﺘﻪﺍﻳﺪ، ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺑﺨﺶ ﺫﮐﺮ ﮐﻨﻴﺪ. ﻣﺸﺨﺼﺎﺕ ﻫﺮ ﻣﻄﻠﺐ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ:

 

ﻧﺎﻡ ﻧﻮﻳﺴﻨﺪﻩ /  ﻧﻮﻳﺴﻨﺪﻩ‌ﻫﺎ، ﻧﺎﻡ ﻣﻘﺎﻟﻪ / ﮐﺘﺎﺏ، ﻣﺤﻞ ﭼﺎﭖ / ﺍﺭﺍﺋﻪ ﻭ ﺩﺭ ﺍﻧﺘﻬﺎ ﺳﺎﻝ ﺍﻧﺘﺸﺎﺭ ﻧﻮﺷﺘﻪ ﻣﯽ‌ﺷﻮﺩ.

 

ﻧﮑﺘﻪ: ﺍﮔﺮ ﻣﻄﻠﺐ ﺷﻤﺎ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﺁﻧﻼﻳﻦ ﻣﻮﺟﻮﺩ ﺍﺳﺖ ﺣﺘﻤﺎ ﻧﺎﻡ ﻭﺏ ﺳﺎﻳﺖ ﻭ ﻟﻴﻨﮏ ﻣﻄﻠﺐ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺗﺎﺭﻳﺦ ﺍﻧﺘﺸﺎﺭ ﺍﺿﺎﻓﻪ ﮐﻨﻴﺪ.

عطر و ادوكلن
اسپري
گيفت ست
عطر جيبي
كادويي و هديه

بخش مهارت ها

شما پيش از اين از سوابق تحصيلي و سوابق كاريتان نوشته ايد، پس اينجا ديگر نبايد از آن ها حرفي بزنيد. در عوض دوره هاي كوتاه مدت علمي و كاربردي كه رشته هاي مختلف ديده ايد را بنويسيد. حتي اگر مدرك معتبري در آن زمينه نداريد يا اصلا بصورت خودآموز آن مهارت را ياد گرفته ايد.

 

بخش زبان هاي خارجي

در اين بخش ابتدا نام زبان و سپس ميزان تسلط بر آن زبان را بنويسيد. اگر هم براي زباني كه ذكر مي كنيد مدرك معتبري داريد حتما آن را ذكر كنيد. براي مثال:

 

انگليسي - مسلط

فرانسه - مبتدي

يا ﺍﻧﮕﻠﻴﺴﯽ - ﻣﺴﻠﻂ - ﺁﻳﻠﺘﺲ ۷- ﻣﺮﮐﺰ ﺁﻳﻠﺘﺲ ﺍﺳﺘﺮﺍﻟﻴﺎ، ﺗﻬﺮﺍﻥ - ﺍﺳﻔﻨﺪ ۱۳۹۰

 

بخش علاقه مندي ها

از آنجايي كه هريك از ما مي‌توانيم علايق بسيار گسترده‌اي داشته باشيم، در اين بخش از رزومه بايد علايقتان را گلچين كنيد و سعي كنيد نسبت به شغل درخواستي‌تان از آن‌ها بنويسيد، بصورتي كه خيلي هم طولاني نباشد. مي‌توانيد يك ليست درست كنيد و هر مورد را با بولت پوينت مشخص كنيد.

 

سخن آخر در مورد نحوه نوشتن رزومه

بيشتر از ۲ صفحه رزومه نفرستيد. در رزومه‌نويسي زياده‌گويي به كارتان نمي‌آيد. فراموش نكنيد صداقت زمينه‌ساز اعتماد و اعتماد اولين شرط يك همكاري موفق است، پس بدون اغراق از توانايي‌هايتان بگوييد و مدرك جعل نكنيد. در عين حال شكسته نفسي هم نكنيد. در رزومه‌تان از كارفرمايان ديگر بدگويي نكنيد و مهمتر از همه رزومه‌تان را چك كنيد تا غلط املايي يا انشايي نداشته باشد. حتي مي‌توانيد آن را بدهيد شخص ديگري برايتان چك كند.

 

اميدواريم نكاتي كه در اين مقاله در مورد نحوه نوشتن رزومه ذكر شد برايتان مفيد بوده و به زودي در بهترين شغلي كه عاشق آن هستيد، مشغول به كار شويد. با آرزوي موفقيت براي شما.

 

منبع : setare.com

 

لوازم اصلاح مو
مراقبت پوست
بهداشت دهان و دندان
ضد تعريق
شامپو و مراقبت مو
بهداشت و مراقبت بدن
اصلاح بدن بانوان
اصلاح موي گوش،بيني و ابرو
مسواك برقي
ابزار مراقبت پا
ماساژور
بهداشت كودك


:: ات مرتبط:

:: برچسب‌ها:
نویسنده : girlstore
تاریخ : 1399/10/1 
زمان : ۰۸
[ ]